פנג שואי  
ומטפיסיקה סינית

זהר אהליאב
OHOLIAV ZOHAR
 

                                   

 


 

קורס צבעים מלא 30 עמודים  |  סדנת ה- ZI WEI האחרונה לשנת תש"ע  |  
 
מה החשיבות של צבע בפנג שואי המודרני ?
לאחרונה אנו שומעים יותר ויותר על מאסטרים ותלמידיהם שמתעלמים משימוש בצבע ורואים פחיתות כבוד בעיסוק בצבעים , חפצים , תמונות וכו', יועצים ומורים אלה מתחשבים אך ורק בנוסחאות מתמטיות לבדיקה , אבחון ומציאת פתרונות בתחום הפנג שואי,
לדעתי זו שגיאה חמורה , הפנג שואי נחלק ל- 3 רבדים עיקריים בדומה לחלוקה של המטפיסיקה הסינית.
1)     מזל השמיים של המבנה מתייחס למפת הכוכבים המעופפים שלו ולשינויים השונים במימד הזמן והשפעתם על האדמה. אחד המשפטים שמסכמים זאת בצורה נפלאה זה שבשלושים השנים הראשונות הצ'י נמצא בגדה האחת של הנהר ובשלושים השנים הבאות הוא נמצא בגדה השנייה. אנו רואים זאת גם בערים גדולות, אלנבי היה לפני 60 שנים רחוב מרכזי יוקרתי , גם כיום הוא רחוב מרכזי ופעיל מאוד , אבל היוקרה והכבוד עברו בהמשך לבן יהודה ודיזנגוף. כך גם קרה להרבה רחובות אחרים בארץ ובעולם.
הסינים טוענים שיש גם מחזור צ'י רחב וארוך יותר שמתבטא גם במצבן של אומות , עמים וארצות, לדעתם הצ'י החל לפני אלפי שנים בסין והודו , משם הוא נדד למזרח התיכון ( פרס, בבל , מצרים העתיקה ) משם הוא עבר ליוון , רומי ושאר חלקי אירופה , בעת החדשה עם גילוי אמריקה ב 1492 ואילך הוא עבר לאמריקה וכעת הוא בדרך חזרה שוב לסין והודו ובכך הוא משלים מעגל , במחזור שנמשך כמה אלפי שנים.
2)     מזל האדמה – פנג שואי מתייחס למערכת היחסים שהמבנה מנהל עם סביבתו על פי קריטריונים ברורים וידועים מראש שמוגדרים אצל הסינים באסכולת הנוף והצורה, אסכולת הכוכבים המעופפים, נוסחאות מים , דה גואה וכו'. האסקפט הזה הפך למדעי ומתמטי מדי לאחרונה בגלל שאף אחד מהמאסטרים הסיניים המוכרים אינו מתייחס לנושאים המוגדרים כאסתטיים , דקורטיביים ועיצוביים. כל המאסטרים המוכרים מלמדים נוסחאות, טכניקות , שיטות וזהו, כמעט אף אחד מהם לא מתייחס לתוכן של המבנה אלא רק לצורה, לחלוקה של המבנה על פי אסכולת הכוכבים המעופפים וטכניקות אחרות, הסיבה לכך היא ברורה , התייחסות כזאת אינה שייכת לקטגוריה המוגדרת כמזל האדמה ( פנג שואי ) היא שייכת אך ורק למזל האדמה לפי התפיסה הסינית. למזלנו הטוב אנחנו לא סינים,מותר לנו גם להיעזר בסממני ומרכיבי התרבות היהודית מערבית ומזרחית שלנו.
3)     מזל האדם בתחום הפנג שואי  מתייחס ל" חומר, צבע, צורה וסמבול  "  והשפעתם על אנשים המתגוררים ופועלים במבנים שונים , אספקט זה מתייחס לצבעים, צורות, חומרים ומרקמים שונים . אי אפשר להתעלם מהרובד הזה , בעיני הוא מעשי וחשוב לא פחות ממזל האדמה וממזל השמיים. האספקט הזה עוסק בהשפעות סביבתיות על האדם במקום מגוריו ובמקום עבודתו.
 
MASTER ALBERT LOW ,אחד המאסטרים היותר אהודים עלי , בגלל שהוא משלב ישן וחדש בתפיסת העולם שלו.
בהרצאה שהוא נתן בנושא של צבע והשפעתו , הוא מספר על גשר מתכת קטן הצבוע בצבע אדום שהתפרסם לשלילה בגלל מספר המתאבדים הגבוה שקפצו אל מותם מהגשר הזה.
פסיכולוגים שהתעניינו בנושא, פנו לחברי מועצת העיר וביקשו מהם לצבוע את הגשר בלבן, בשנים שלאחר מכן הייתה ירידה דרמטית במספר המתאבדים .
במקרה אחר הוא מספר על לקוח שפנה ליועץ פנג שואי , בגלל שהוריו מתקוטטים יום יום מזה שנים, היועץ נדהם לגלות שני קירות צבועים באדום , הם התבקשו לשנות את צבע הקירות לצבע ניטרלי, תוך מספר ימים פחתו תדירויות המריבות בין השניים.
בבית חולים אמריקאי נערך ניסוי בצבעים והשפעתם על חולים ,
חדר אחד נצבע בכחול והיה מיועד לחולה לב , חדר בצבע סגול לבנדר לחולי לב אחרי ניתוח לב הסובלים גם מבעיות נשימה .חדר צהוב להגברת פעילות לסובלים ממערכת העיכול וחדר ירוק לחולים עם בעיות נפשיות הזקוקים לרגיעה.
התגלית גלתה שמה שקובע זה לא הצבע הבסיסי אלא הגוון המסוים של הצבע , חולים הגיבו בצורה הטובה ביותר לגוונים הבהירים ביותר של הצבע הנבחר.
MARY WEDDEL שהיא אחת הנשים בעלות הידע הגדול ביותר בכדור הארץ בנושא צבע והשפעותיו , הגיעה לכזאת רמה של התמחות בתחומה , היא מסוגלת להבחין ולתת הסבר לדקויות של מאות גוונים של אותו הצבע, למה דומה הדבר , לאדם שייקח את מניפת הצבעים של וידע ליחס תכונות והשפעות לכל אחד מאלפי הגוונים המופיעים במניפת הצבעים של נירלט או טמבור.
לדוגמא : אדום שני מעורב עם כתום מעורר כעס, ביקורתיות וגאוותנות , לעומתו אדום ורדרד בתוספת ורוד אלמוג מעורר חשיבה בהירה ,חלימה והבנה עמוקה יותר של חלומות .
THEO GIMBEL מאבות הצבע המודרני , משלב צורה עם צבע ונוגע בפנג שואי ,הוא פיתח שיטה שלמה לשימוש בצבע ונחשב לגדול המומחים בעולם בתחומו . בין השאר הוא מסביר את שימושי הצבע הנכונים בקירות של מבנים כמו גני ילדים ובתי ספר, החל מהגיל הרך וכלהב בבתי ספר של חטיבת הביניים. כל גיל והצבע המתאים לו ברמה הקולקטיבית.
MASTER THOMAS LIN YUN פרסם את הספר הטוב ביותר בתחום פנג שואי וצבע שמבוסס על 8 הטריאגרמות , הכיוונים שלהם והצבעים המתאימים לבית פרטי, משרד או עסק. הטכניקה שלו מבוססת על 6 צבעים בסיסיים וגוניהם.
דר' JACOB LIBERMAN , הוציא לאור בשנת1990 את הספר LIGHT MEDICINE OF THE FUTURE שבו הוא מסביר בכלים מדעיים את השפעת הצבעים על חיינו , הוא מביא הוכחות ודוגמאות לאנשים שחלו והחלימו ממחלות קשות על ידי שימוש בצבעים שונים.
לינדה קלרק מחברת הספר תרפיה בצבעים מביאה בספרה עשרות דוגמאות לשימוש מושכל ונכון בצבע לעומת מקרים הפוכים .
SIMON BROWN שלספרו הראשון שיצא לאור בהוצאת כנרת עשיתי עריכה מדעית, הוציא לאור ספר בשם FENG SHUI FOR BUSINESS   ובו יש שפע של מידע בנושא צבע במקום העבודה
MASTER LOW קובע שאסור להשתמש בצבע שחור על שערים , כניסות , דלתות וקירות הפונים לכיוון צפון או דרום, במקביל אסור להשתמש באדום על קירות, שערים וכניסות הפונים לכיוון מזרח ומערב. שימוש לא נכון עלול לגרום לצרות למתגוררים במבנים כאלה.
הוא מספר על שימוש מושכל בבתי ספר שבהם הייתה עליי מדרגה באלימות ובוונדליזם של בני נוער , לאחר השינויים שנערכו במקום הייתה ירידה משמעותית באלימות בני הנוער.
למעט אדום ושחור כל שאר הצבעים נחשבים כניטראליים בפנג שואי . כלומר הם לא מסוגלים לגרום לנזק או סכנה במידה והם לא מיושמים בצורה נכונה.
אדום ושחור כאשר הם מיושמים בצורה לא נכונה , עלולים לגרום לאסון.
הבעייתיות בתחום הצבע נובעת מהעדפות תרבותיות ,חברתיות וכלכליות , בתרבות הסינית לא מקובל להשתמש בצבע ירוק , זה צבע שמביא מזל רע עבורם , כי הוא מסמל בוסר.
בתרבות האסלם זה צבע מרכזי , כי הוא מסמל  עבור המוסלמים חוכמה ושלוות נפש.
לבן במערב הוא סמל הטוהר והניקיון , במזרח הרחוק הוא צבע האבלות ,
השחור מסמל במערב רשע , רוע , מיניות אפלה ואלגנטיות באופנה, במזרח הרחוק הוא סמל להתעלות רוחנית והשלב הגבוה ביותר באומנויות הלחימה , זו חגורה שחורה.
בכול תרבות יש צבעים בסיסיים שמסמלים את ההווי של אנשי המקום, וישנם צבעים שהם בעלי קונוטציה אופנתית ועכשווית .
אסור לוותר על שימוש בצבע בגלל שהוא לא מקובל אופנתית בתחום העיצוב, אסור גם לפול קורבן למעצבים ואדריכלים המנסים לשולט בכל פרטי העיצוב של הבית אותו הם מתכננים ומעצבים.
בארץ יש בעיה עם צבעוניות ,די להביט בכבישים ולראות שהצבעים השולטים בכבישים הם לבן , אפור, כחול וכסף, בעוד שבכבישי אירופה וארצות הברית רואים מגוון עצום של צבעים. האהבה לצבע מעידה על מצב הנפש, אנשים מאושרים ושמחים אוהבים צבע, זה יכול להתבטא בביגוד , עיצוב, אהבה לחי ולצומח סביבם כמו אהבה לפרחים , זה יכול להתבטא בתחביבים ואוספים שהם מלאי צבע וחיות ,לתינוקות וילדים רוכשים צעצועים מאוד צבעוניים , בצבעי יסוד ,הסיבה לכך קשורה בהתפתחות הפסיכולוגית והפיסית שלהם, שנכנסים לחדרי שינה של בני נוער , במרביתם יש צבעוניות תוססת שמתבטאת באביזרים, אוספים, צילומים, פוסטרים וטקסטילים , עושר של צבע, וככול שאנשים מתבגרים בארץ , האהבה לצבע פוחתת ואנשים מתחברים למונוכרומטיות.
הסתכלתי בצילומים ותמונות של מאות דירות ובתים בישראל בשנים האחרונות , דירות של חברים, ידידים, בני משפחה , לקוחות , דירות ובתים מצולמים בספרים , מגזינים וירחונים שונים , חלקם מעוצבים להפליא , חלקם פחות , התכונה המשותפת למרביתם לא לכולם היא היעדר צבע,רק ל10% מהבתים הייתה נוכחות בולטת של צבעים. יש קונפורמיזם בנושא וחבל שכך. בעבר חשבו שבארצות קרות ואפרוריות לעומת ארצות חמות יש נטייה לצבעוניות שנועדה לחפות על היעדר אור , זה בלט בזרם הניאו קלאסי וסגנון האימפריה במערב אירופה בעיקר בצרפת, בסגנון הריג'נסי היה מאופיין בצבעים חזקים ,גם בתקופה הויקטוריאנית נעשה שימוש רב בצבע, אבל גם בארצות חמות  יש שימוש מדהים בצבעוניות וזה מתבטא בקשת הצבעים הטוסקנית ,המכסיקנית, המרוקנית והאינדונזית.
בפסטיבלים של מוסיקה ורוחניות יש עושר של צבעים שמתבטא בלבוש ,כרזות, ועיצוב כללי של המקום. כי צבעוניות מתקשרת תמיד לאהבת החיים.
הגדילה לעשות אחת מידידותי ,אשת מגיש טלוויזיה ושחקן מוערך שהתייעצה עמי  לפני כשבועיים בנושא של צבע  , שהגדירה צבעוניות כדבר זול וולגרי .ששאלתי אותה מה היא חושבת על הציורים של האמן הצרפתי פול גוגן מראשוני הזרם הפוסט אימפרסיונסטי  , שהדהים את העולם ביצירותיו הצבעוניות מאיי הדרום ( מרטיניק, טהיטי, מרקיז ) . לא היה לה מה להגיד בנושא,  אנשים רבים כמותה  נמשכים למונוכרומטיות של התקופה בהשפעת מעצבי דעת קהל שקובעים את סדר היום לכולם ,
מאחר ולצבעים יש איכויות תרפויטיות , מן הראוי להשתמש בהם בצורה מושכלת .
השימוש יכול להתייחס לנושא ספציפי שיכול להיות מצב נפשי , רגשי או בריאותי מסוים  או יכול להיות לפי המודלים השונים של הפנג שואי. הצבע הוא מרכיב חשוב ביותר בפנג שואי,
או כפי שאמר גדול אדריכליה של מקסיקו לואיס בארגאן : " צבע הוא חיוני גם להוספת אותו מגע של קסם לשטח ".
אז פעם הבאה עם יועץ הפנג שואי שלכם לא מתעסק אם צבע, תחליפו אותו באחר :)))
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים