אומנות סינית בגלריה רמת גנית
מאת זהר אהליאב WWW.ZOHAR.CN
לחובבי התרבות הסינית כדאי לרוץ לראות את תערוכת הציורים הסיניים בגלרית " MINA HOUSE" ברחוב סוקולוב 34 ר"ג ( קרוב מאוד למוזיאון רמת גן , כניסה מאבא הילל סילבר ) .האוצרת שלווה הסל הביאה אוסף של ציורים יפים מרתקים ומעניינים של אומנות סינית בת זמננו,האוסף המכיל עשרות ציורים בגדלים שונים החל מתמונות בגודל סטנדרטי מהסוג שמקשט קירות של בתים ודירות ברחבי הארץ וכלה בתמונות קיר מרהיבות המתאימות לדירות/עסקים/בתים גדולים. כל התמונות הן פרי מכחולן של אמנים בני זממנו.
האומנות הסינית לדורותיה הייתה תמיד פונקציונאלית,כל ציור, פסלון,תכשיט שיקף את מערכות האמונה המטפיסיות הסיניות,האמן הסיני היה מגויס ופעל תמיד על פי כללים מוגדרים ומובנים מראש,עד לתקופת המהפכה התרבותית הסינית לא היה ביטוי אישי באומנות הסינית, היא הייתה מגויסת פה אחרון לטובת הקיסר והממלכה. בתערוכה הזאת יש שימוש רב בצבע החשוב ביותר בתרבות הסינית, האדום , אבל יש גם העזה ושימוש בגוונים שנחשבים מודרניים מאוד בתרבות הסינית, לכל חיה, לכל עץ , לכל פרח יש משמעות מיסטית,אפילו למספר הפריטים המוצגים בכל בציור/תמונה יש משמעות במטפיסיקה הסינית,השימוש בצבעים תאם תמיד ליסודות של המיסטיקה הסינית. המהפכה התרבותית הסינית שהחלה בשנות ה-60 ,כעשור לאחר עליית מאו טסה טונג ( ב 1949 ) לשלטון עברה מהפך והפכה להיות מגויסת לטובת השלטון הקומוניסטי,בתקופה זאת התפרסמו המון פוסטרים וציורים שהנושא שלהם " המהפכה הסוציאליסטית ". בשנות ה-90 החל המהפך העכשווי של התרבות הסינית והחלו לצוץ אמנים סינים עם ביטוי אישי, לא עוד אומנות " מגויסת" אלא אומנות עכשווית שיש בה ביטוי אישי, בתערוכה הזאת של האוצרת שלווה הסל 0544323407, ניתן לראות בבירור את ההשפעה האדירה של התרבות המערבית על התרבות הסינית ואת הביקורת של האומנים הסיניים על תרבות הצריכה האמריקאית, התערוכה חושפת את תפיסת העולם הסינית שנמצאת כעת בנקודת ההשקה לתרבות המערבית. אבל עדיין שומרת על עצמאותה ומקורותיה, זה מפגש מרתק בין הישן לחדש.בין הקלאסי למודרני.
מתוך העיתונות
During the past two decades there has also been a tremendous upsurge of interest in contemporary Asian, including Chinese, art and artists throughout the art field. China has become a global player not only in economic development, but also in art, including performing arts.
Chinese art students arrived on the European scene in the 1920s; by the 1930s all of the current artistic modes of the West had been introduced into China. With the Communist takeover in 1949 the parameters for art were changed. During the 1950s, 1960s, and 1970s, especially during the 1960s cultural revolution, Chinese artists were insulated and isolated from cultural developments in the West, such as pop art. As a result of the open door policy in the early 1980s, all kinds of western modern art flooded into China and polarized Chinese artists into two camps: those who wanted to follow the West and those who wanted to cling to tradition.
The advent of post-modernism created two different views: one is that post-modernism is not possible in China due to its economic, cultural and artistic conditions and that a regional Signified art is the answer; the other is that China should embrace post-modernism, believing that ancient Chinese civilization has become a burden. Exhibitions of modern Chinese art during the late 1980s were mostly descriptive and narrative, aiming at winning greater freedom, showing the world that China, too, has modern art. In fact, it edged toward its own brand of modernism within boundaries approved by the authorities, nonetheless contemporary Chinese art is receiving much greater exposure and gains greater interest in the West than in its own native land.
The collection of works on display at" MINA HOUSE" SOKOLOV 34 RAMAT GAN , is part of the contemporary art scene evolving rapidly in China today and finding their market in the leading galleries and museums in the Europe and America. What is so exciting about Contemporary Chinese art is the combination of skilled technique and the growing awareness of cultural changes that are happening today in modern China. The deep rooted traditions, masterful technique and a dynamic cultural history along side the emerging economic power in global terms have made Contemporary Chinese Art a leading and fascinating force in the art world. The ability to move from historical and cultural restraints to the most elevated degrees of self awareness, expression and communication is not only a major achievement but also the key to survival of any culture in our global village.