בשנות ה-60 של המאה הקודם היה בישראל טרנד אפריקאי חסר גבולות, באותה תקופה ישראל ניהלה רומן עם היבשת המתעוררת, זו התקופה שהקולוניאליזם האנגלי צרפתי היה בשיא דעיכתו , מדינות רבות באפריקה החלו לקבל עצמאות ועזרה ממדינות החסות שלהם צרפת או אנגליה, באותם שנים צרפת הייתה החברה הטובה ביותר של ישראל , כל דבר ממקור צרפתי היה בון טון. עד לשנת 1968 , שנת האמברגו הצרפתי על ישראל ששינה את פני הדברים לעד ודחף את ישראל לזרועות התמנון האמריקאי.
באותם שנים אלפי ישראלים עבדו ופעלו באפריקה כנציגים של גופים רבים, החל מחברות כמו סולל בונה וכלה בגופים הסתדרותיים שעסקו בהוראה ובהקניית דציפלינות שונות לילידי אפריקה. הרבה בתים בישראל היו גדושים באוספי אומנות אפריקאית עממית בכמויות מסחריות, בחלק מהבתים שביקרתי כנער באותם שנים ,ראיתי סלונים עמוסים לעייפה במסכות , תופים, פסלי חיות ,דמויות של אנשים מגולפים בעץ , שטיחים ובדים. זה היה כל כך עמוס וגדוש שחלק מהסלונים האלה נראו כמו חנויות, מגמת העיצוב של שנות השישים והשבעים הייתה נוראית , הקירות היו ספוני עץ , קודרים ומשמימים , המון עציצים קטנים תלויים מהתקרה , אוספים מוזרים, טיח שפריץ לבן ומחוספס על הקירות, קירות מחופים בלבנים, בקיצור פשע נגד האנושות.
באותם שנים לאפריקה הייתה עדנה ,הרבה מנהיגים אפריקאים התפרסמו בעולם וזכו לפופולאריות אדירה . אבל זה לא החזיק הרבה זמן מעמד . באמצע שנות השבעים התפתחה המגמה שהלכה והתגברה בשנות השמונים, אפריקה הפכה לשם נרדף לבערות, עוני, חולי ומסכנות, שליטים ורודנים מטורפים דיללו את הקופות של ארצם, מנהיגים מושחתים אחרים הרסו כל חלקה טובה, מלחמות , רעב , ביזה ורצח עם הרסו כל חלקה טובה , לפני כשלוש שנים שוב חל היפוך במגמה , זה החל מרצון טוב של אירגונים חברתיים בעולם לשפר את מצבם של ילידי אפריקה על ידי יצירת רשתות מקומיות ליצור אומנותי בתחומי האריגה והריהוט ומכירת סחורות אלה למדינות המערב, מה שהחל כיוזמה של בעלי מצפון מגרמניה , דנמרק צרפת ועוד הפך בשנתיים האחרונות לזרם הולך וגואה של תרבות אפריקה, שוב חוזר תורה של אפריקה לקשט את בתינו , אבל הפעם בדרך יותר אלגנטית ויותר מתאימה.
כעת בשנות האלפיים יש נטייה לגישה אקלקטית מעודנת, בבתים רבים שמעוצבים כהלכה ניתן למצוא פריט אחיד או שניים מאפריקה , זו יכולה להיות שידה , שולחן , פסל או אריג שמונח בנון שלטניות על הספה ונראה כמשהו בין כרבולית לטלית .
המגמה החלה בארץ לפני שנים אחדות ו"אומה " הייתה בין הראשונות במגמה, בין הראשונים לגלות את הפוטנציאל הטמון באפריקה היה ישי רז, בשנות הארבעים המוקדמות לחייו , נשוי לשירי לאשת עסקים מצליחה בתחומה ואב לשלושה , כל המשפחה הנפלאה הזאת מתגוררת באחד המושבים במרכז הארץ, ישי רז הוא אדם יקר כן , ישר וישיר ,ללא שטיקים . במשך שנתיים וחצי הוא אסף סחורה אפריקאית מדהימה ביופייה וייחודית, במהלך השנתיים וחצי הוא חיפש חנות מתאימה להצגת היצירות שרכש באפריקה , שנתיים וחצי ליוויתי אותו במסע הזה , ראינו יחד 9 מקומות פוטנציאליים , אבל תמיד היו בעיות וקשיים צפויים ולא צפויים .תמיד היו בעיות של פנג שואי או בעיות של תזמון . לפני כמה חודשים הוא ביקש ממני לראות חנות בשוק הפשפשים ביפו ברחוב רבי נחמן 6 , עסק שהיה סגור במשך זמן רב, נכנסו למקום גדול , ארוך וצר יחסית עם גלריה , ערכתי את הבדיקות שלי בעזרת הלו פן והטבלאות, בנוסף כמובן אני נעזר בכל בדיקה בחישה אנרגטית, די מהר הגעתי למסקנה שזו חנות מתאימה לצרכים של ישי רז.שי רז הבעלים
#
לחנות יש כניסה אחד ראשית מצד מזרח וכניסה אחורית מצד מערב , עם הבדלי גובה רצויים ונכונים לעסק מבחינת זרימת האנרגיה מהעורף לחזית.
# בחנות עצמה נשמר היחס הנכון בין הגובה לעיצוב עצמו.
#הקירות לבנים YANG והפריטים חום כהה ושחור YIN , MELANGE נכון של ין ויאנג.
#הפריטים קלילים יותר שמבנית מתנשאים אל על , לגובה כמו כדים ופסלים, ומתקשורים לעיצוב ודקורציה נמצאים בחזי ומייצגים YANG , הפריטים הכבדים יותר כמו ספות , שולחנות ומיטות נמצאים מאחור בצד ה- YIN .
# מיקום הפריטים לאורך הקירות, הגובה בו הם ממוקמים והיחס המספרי שלהם נכון.
ספה מדהימה למגע ונוחות ,יצירתו של ישי רז.
השיפוץ של המקום ערך מספר חודשים , יש הביא למקום מעצבת שעיצבה את החנות ולפני כשבועיים וחצי היא נפתחה,
מעבר לעובדה שהפריטים במקום מדהימים וישי רז מוכן לספר לכל אחד את הסיפור המרתק מאחורי כל פריט , חלק גדול מהפריטים מאוד שימושיים ויכולים בהחלט לפאר את מטבחה של כל אישה ואם בישראל שאוהבת לבשל ולארח במקוריות.
במקום יש כלי אוכל וכלי הגשה יחודיים ומקוריים וגם שימושיים, שמיכות ואריגים בצבעים וצירופים מושלמים, תיקים, ספות מדהימות , שולחנות וכיסאות בגדלים וצורות שונים שחלקן הגדול מפרי עיצובו ויצורו של ישי רז המשלבים אומנות אפריקאית ו TOUCH מודרני כדי להפכם לפריט שימושי , תכשיטים שלא מהעולם הזה. ומה לא.
החנות נראית כהכלאה בין גלריה למוזיאון לתרבות אפריקה . הפנג שואי ברמת ה- FORM SCHOOL כמעט מושלם, צריך להיות במקום כדי לחוש את האנרגיה . גאפורו של ישי רז נשענת קודם כל על פנג שואי חיובי ולאחר מכן על מזל האדם ומזל השמיים של ישי רז.